Witte billen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Karin Verhoeks - WaarBenJij.nu Witte billen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Karin Verhoeks - WaarBenJij.nu

Witte billen

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Januari 2013 | Curaçao, Willemstad

Omdat ik veel commentaar krijg dat ik alleen maar vakantie houd, zal ik eens even wat meer vertellen over het vrijwilligerswerk wat ik hier doe. Afgelopen week heb ik weer vier ochtenden meegeholpen op twee verschillende basisscholen. Op de maandag en dinsdag help ik mee op de DiviDivi (Speciaal Basisonderwijs ). Op deze school hebben ze geen RT-er ( Remedial Teacher ), dus hier moet ik het zelf opzetten. Als eerste heb ik daarvoor verschillende lessen geobserveerd. Het is wel even wennen hoe de leerkrachten hier onderwijs geven. De leerkrachten zijn veel directer en strenger dan de leerkrachten in Nederland ( wat ik gezien + ervaren heb ). Daarnaast is het natuurlijk wel speciaal basisonderwijs waar de leerlingen meer structuur nodig hebben ( wat de leerkrachten op deze school ook zeggen ), dus ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik geef het nog even de tijd.

Op maandag heb ik ook zoveel mogelijk informatie verzameld over de leerlingen die ik ga begeleiden. Ik ga me vooral richten op de onderbouw ( groep A t/m D ). Ik merk dat de leerkrachten erg blij zijn met mijn hulp. Ik ga de leerlingen helpen bij het lezen en bij het rekenen. Op dinsdag heb ik nog wat laatste informatie gekregen en toen kon ik alle leerlingen in gaan plannen. Dit was nog een behoorlijke klus! Je moet rekening houden met de vakken die de leerlingen krijgen maar op dinsdag hebben de onderbouwgroepen ook nog eens zwemmen. Toen ik alle leerlingen had ingepland, heb ik de kasten bekeken met het materiaal wat beschikbaar is zodat ik deze kan gebruiken tijdens het begeleiden ( denk hierbij aan rekenrekken, blokjes, MAB materiaal etc. ). De week ga ik beginnen met mijn planning. Ik ben erg benieuwd wat de leerlingen ervan vinden!

Op de Marnix FO hebben ze wel een RT-er. Ik vind dat erg fijn dat ik met haar samenwerk zodat ik weet hoe ze alles aanpakt met de leerlingen ( die dingen kan ik dan ook weer gebruiken op de DiviDivi ). Op deze school begeleiden we de leerlingen met de vakken spelling, rekenen en lezen. Tot nu toe vind ik het leukste om spelling met de leerlingen te bespreken. Bij dit vak kun je de leerlingen allerlei trucjes aanleren om de woorden beter te onthouden. Maar daarnaast vind ik het ook leuk om woorden uit te leggen aan de leerlingen. Pas ging ik met een meisje woordjes lezen en in een van die rijtjes stond het woord ‘goot’. Het meisje had geen idee wat het betekende. In Nederland is dit natuurlijk een normaal woord, omdat ieder huis wel een (dak)goot heeft. Hier in Curaçao hebben ze dat niet. Dus ik heb het omschreven en getekend voor het meisje. Ik merkte echt dat ze het leuk vond om het erover te hebben en om alles samen te lezen. En dat geeft mij als vrijwilliger weer een goed gevoel om de leerlingen te helpen. Zie hier onderaan een paar foto’s van de twee basisscholen.

Om nu weer even terug te komen op mijn vakantie van drie maanden, natuurlijk geniet ik hier enorm van het weer en de leuke dingen. Iedere middag heb ik vrij en ik heb drie dagen weekend. Vandaar dus ook mijn vele zonnige foto’s :) Van de week ben ik twee middagen bij Saint Tropez geweest en nog een keer bij Cabana Beach. Niet verkeerd toch? Haha.

Gisteren zijn we naar het strand geweest ( Karin, Lizzy, Fabienne en ik ). Vol goede moed om 10 uur afgesproken om richting het Westpunt te rijden. We zijn naar de Grote Knip gegaan, een van de mooiste stranden van de wereld. En daar is echt niets over gelogen. Wat een plaatje! Een felblauwe zee, een mooi wit strand en daarbij de palmbomen maken het plaatje compleet. Toen we er aankwamen zijn Karin en ik ook meteen de zee ingegaan. De zee is zo helder! Op een gegeven moment kwam er een vage donkere plek voorbij. Dat waren honderden visjes die zich in een groep door het water bewogen. Wat een mooi gezicht. Na een half uurtje zwemmen en zonnen kwam er helaas een regenbui over en aan de lucht te zien ging die ook niet snel weg. Wanneer het in het Westen bewolkt en regenachtig is, is het aan de andere kant van het eiland vaak juist mooi weer. Dus vijf minuten later zaten we alweer in de auto op weg naar Cabana Beach. Na een dolle rit ( muziek lekker hard, voeten uit het raam enz. ) kwamen we aan. Er was inderdaad geen wolkje aan de lucht! Dus daar zijn we met z’n alle gaan liggen. Aan het einde van de middag in slaap gevallen en dat heb ik geweten ook, haha. Dus dat wordt de komende tijd veel aftersunnen. :) `s avonds zijn we uit eten geweest bij De Buren. Omdat we uit ervaring weten dat we amper ons bord leeg krijgen, hebben we gisteren van alles besteld en daarbij 5 borden. Ideaal! Je eet van alles wat en je bent nog goedkoop uit ook. We hadden nu gegeten voor 10 gulden, dus dat is echt geen geld. Binnenkort toch maar meer zelf gaan koken.. momenteel ( na twee en halve week ) ben ik niet verder gekomen dan een soepje warm maken... Het uit eten gaan is hier ook zo gemakkelijk en goedkoop, dus de verleiding is erg groot om telkens even snel te eten in de stad. Daar gaat de komende tijd hopelijk verandering in komen… We zullen zien :)

Liefs

Ps: Ik heb de Jumbo producten gevonden in de winkel! HALLO JUMBO!

  • 28 Januari 2013 - 18:04

    Annemieke:

    Hee Karin! Goed om te zien dat je het naar je zin hebt:) Enehh, die rijst moet wel op hè dus het wordt tijd dat je gaat koken haha:P Geniet ervan! xx

  • 28 Januari 2013 - 21:47

    Tamara:

    Als je alleen voor het vrijwilligerswerk was gegaan, had je ook wel dichterbij huis kunnen blijven. :) Dus fijn in de sunnie gaan liggen daar! En wat betreft dat verbranden; beter dan een dikke zonnebril op je gezicht haha. Enjoy en tot op skype lieverd! Knuffel

  • 29 Januari 2013 - 12:36

    Ruud:

    Nou, gezien je verhaal over hoe hard je werkt, zal ik maar geen opmerking maken over de bijpassende foto's :-)

    Bijzonder dat men in onze overzeese kolonie zo blij zijn met jouw werk. Je zou toch denken dat ook daar het onderwijs redelijk uniform is met dat in Nederland. Ach, als je maar lol hebt, dan is het toch goed. Wat is je uiteindelijk doel om te bereiken in de komende twee maanden, wat wil je uiteindelijk achterlaten voor de toekomst?

    veel plezier weer.

    ps missen je nog steeds hoor!

  • 29 Januari 2013 - 16:03

    Rianne Kolbach:

    goed bezig,en ga vooral veel naar het strand.
    veel plezier. xo

  • 03 Februari 2013 - 20:00

    Jan,Sandra,Lisanne En Rosalynn:

    Mooie foto's!!
    Wat heb je het goed naar je zin volgens ons? Je hebt je draai zo te lezen wel een beetje gevonden.
    Denk ik wel erg leerzaam zo'n tijd, maar ook genieten van je vrije tijd hoor...
    Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 01 Okt. 2012
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 17612

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 19 April 2013

Curacao

01 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: